Bu Blogda Ara

6 Nisan 2011 Çarşamba

Stereoscopic Çekim Metodu ve Görüntüleme Biçimi

Günümüz dijital dünyasında 3D görüntü oluşturmak için mevcut metod "stereoscopic display" olarak tanımlanmıştır.
Bu görüntüyü oluşturmanın ana amacı sağ ve sol göz için iki farklı resim oluşturma prensibine dayanmaktadır. Bunun için çift lensli kameralar, fotoğraf makinaları geliştirilmektedir. Sağ ve sol göz için oluşturulan bu görüntülerin izleyiciye ne şekil bir teknik ile aktarılacağı ise farklılık göstermektedir. Aşağıda bir stereoscopic çekim kamerası yer almaktadır:


Stereoscopic çekim metodunun görüntüleme biçimi ise 2 alt başlığa ayrılmaktadır. Bunlar;
  • LC Shutter Glass
  • Pattern Retarder

LC Shutter Glass: 
Bu metodla 3D görüntü oluşturmak için, izleyici aktif gözlük de denilen “shutter glasses” kullanılmaktadır. Sağ ve sol göz icin ayrı ayrı olan görüntülerden oluşan dizi şeklindeki görüntü, bu sağ ve sol görüntünün arka arkaya ve hızlı bir şekilde ekrana basılmasıyla oluşur. Burada sağ ve sol görüntü icin herhangi bir kodlama, polarizasyon vs. sözkonusu değildir. Bu yöntemle 3D görüntü oluşturmada anahtar nokta, izleyicinin kullandığı LC aktif gözlüklerin, panelle senkron bir şekilde sağ görüntü basılırken sol gözü, sol görüntü basılırken sağ gözü kapatmasıdır. Böylece o an ekrana basılan görüntü sadece ilgili göz tarafından görülecektir. Sağ ve sol görüntünün yüksek bir hızda ardarda ekrana basılması ve aktif gözluklerin sağ ve sol gözün görmesine sırayla izin vermesi sayesinde beyinde 3D algısı oluşturulur. Durumu özetleyen figür aşağıdadır.

Aktif gozluklerin kullanıldığı bu stereoskopik goruntuleme sistemi, sinemalarda hala polarizasyonun yerini alamamıştır. Bunun nedeni de shutter glass maliyetinin yuksekliğidir. Fakat evler icin tasarlanan 3DTV sistemleri, bu sistemi şuan için bu sistemi kullanmaktadır, fakat yeni nesil görüntüleme metodu olan FPR teknolojisiyle bunun değişeceği öngörülmektedir.

Pattern Retarder:
Başka bir Stereoskopik görüntüleme yöntemi olan polarize görüntüde, sağ ve sol goz icin farklı olan görüntüler, birbirinden farklı polarize edilerek görüntülenir. İzleyicinin kullandığı pasif polarize gözlükler, her göz icin sadece ilgili polarizasyondaki ışığın gececeği şekilde polarize filtreleme yaptığından sağ göz tek satırları görüntüyü, sol göz de çift satırlardan oluşan görüntüyü(ya da tam tersi) görür. Bu filtreleme genellikle 180 derece polarizasyon farkı şeklinde olmaktadır. Resimler ve video sinyali line-interleave(satırlar iç-içe) metodu ile işlenip panele verilmektedir. Sağ ve sol göze aynı anda belli polarizasyondaki resimler aynı anda aktarılmaktadır. Böylece yine 3D hissi yaratılmış olur.  

FPR teknolojisinin SG üzerindeki temel üstünlükleri mevcuttur:
  • Daha estetik ve konforlu gözlükler, SG de durum rahatsız edici ve ağır.
  • Flicker(ekran parlaması, anlık yanıp sönme) olmaması, SG de bariz görülen problem.
  • Yüksek resim yenileme oranı(her göz için aynı anda), SG de ise farklı zamanlardadır.
  • 3D de çok düşük crosstalk(<2%), SG de ise bu oran 3% civarında.
  • 3D de yüksek parlaklık (brightness), FPR da kayıp yok; SG de ise oldukça düşük.
  • Gözlük şarj etme durumu yok, çünkü pasif gözlük kullanılmaktadır.
  • Gözlük haberleşmesi olmadığından dolayı 3D senkronizasyon problemi yoktur.
  • En önemli dezavantajı ise ekranın karşısından ve ekrana dikey açıda maksimum performansın alınmasıdır. Dikeyle açı miktarı arttıkça crosstalk denilen görüntüde gölgelenme artar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder